www.Sportygundogs.com

Besøg min web-butik; www.sportygundogs.com , hvor kvalitets træningsartikler, hundepuder og andet til den arbejdende hund er nøje udvalgt efter at det er blevet testet her i kennelen og til vores træning.

torsdag den 16. september 2010

Dagens træning... Bekkasinjagt

De sidste par uger er Kate, Penny og jeg gået i skarp træning. Desværre bød sommeren på et lille træningsstop, så vi synes alle tre at det er fantastisk at være igang igen.

Med Kate handler træningen meget om at hun får tillid nok til at gå på en "Blind apport" i alle slags terræner. De elementer, der hjælper i træningen er at bygge øvelserne op, så hun sendes til et område, hvor hun tidligere har haft mange succeser (target træning)
Et andet hjælpe element er så afgjort at skyde i den retning hunden skal sendes. Kate har forstået at krudtduften er lig med vildt/dummy.
Også walk up træningen er blevet et vigtig element i Kates " jagthundetræning". Det er eminent til at give hunden ro på og træne dens evne til at fokuserer samtidig med at man bevæger sg frem i terænet.

Denne uge har indtil videre budt på træningsgæster og walk up træning med dummyskyderen.
Og det går godt. For hver gang skrider træningen lidt fremad og jeg lærer lidt mere om mine hunde.

Idag bød på en herlig oplevelse i form af invitation til trampejagt på bekkasiner i et fantastisk vådområde. Jeg havde for første gang på jagt både Penny (Hillus Holland) og Kate med fri ved fod.
I træningen er jeg begyndt at have begge hunde med ud og træne samtidig, og jeg var spændt på på hvordan det ville gå på jagt. Det gik fint. Begge damer blev hvor de skulle under jagten og jeg kunne arbejde med dem skiftevis. Det er tydeligt at Kate er den unge og mest utålmodige.. hun har brug for at jeg sætter hende et par skridt tilbage og giver hende en Stay kommando, inden jeg sender Penny.
På jagter (og på markprøver) kan bekkasiner og snepper betyde store udfordringer for hundene. Det er små fugle, der kan virke som om de næsten opsuges af den sorte muld, når hundene arbejder uden at finde dem. Derfor er man som hundefører heldig, når man en sjælden gang har lejlighed til at træne sine hunde på bekkasiner og snepper.

Udover at det var rigtig god træning, så er bekkasinjagt helt utroligt fascinerende. En lille og meget hurtig fugl, der lydløst zig zagger gennem luften og stille store krav til skytten.
Engområdet idag var fyldt med svaler, der konstant gled gennem luften og pludselig var bekkasinen der.

Ingen kommentarer: