www.Sportygundogs.com

Besøg min web-butik; www.sportygundogs.com , hvor kvalitets træningsartikler, hundepuder og andet til den arbejdende hund er nøje udvalgt efter at det er blevet testet her i kennelen og til vores træning.

tirsdag den 22. december 2009

Mørket er da godt for noget - træning.

Kate er begyndt at forstå principperne bag - Go Back, uden fodfært. Faktisk har mørket været en medhjælpende faktor - for hun har været nødt til at stole på, at den retning hun fik var den rigtige - super godt.
Så nu kører jeg videre med tilbagesendinger - uden fodfært.

Et andet stort arbejdspunkt er ro på!
Kate er super tændt og vil gerne det hele på den halve tid, så vi bruger stadig meget tid på små tennisbolde gemt i terrænet og lige nu selvfølgelig i sneen. På den måde er det umuligt for hende at "galopere" sig til at finde boldene - hun skal ned i fart og bruge næsen.
En anden hjælp til at få ro på er det at træne fri ved fod- gå ved siden, afslappet og afventende, i flere timer, hvis det kræves. Så vi går derudaf, op og ned langs hegnene på markerne, på vejen og i skoven. Fordi hun er så tændt på at løse opgaver, er det vigtigt for mig at vænne hende til at hun ikke hele tiden skal være på. Jeg forventer, at hun kan gå ved siden af og simpelthen vente på at jeg signalerer, at NU- sker der noget. Og det er svært, når man er tændt. Hun er super stærk i kontakten, så hun kigger op på mig og forsøger at komme meget tæt på mig for at få min opmærksomhed - det er jo udemærket, men hvis hun skal blive en god "walk up" hund, så skal hun have lært at fokusere fremad istedet for kun at fokusere på mig.
Det er ikke nemt, men det er spændene.
God fornøjelse til Jer andre der ude i sneen og mørket.

Ingen kommentarer: